torsdag 12 januari 2012

Inför årets första lopp

Om lite mer än tre månader, den 28 april är det dags att springa årets första lopp. Halvmaran Sydkustloppet.
Det var den första halvmaran i min karriär så det blir intressant att se hur det går denna gången. Jag lyckades inte ta mig igenom hela sträckan barfota sist så det blir troligen ett nytt försök denna gång.
Jag har som vanligt inte någon klar träningsplan, jag är glad att komma ut så mycket de går. Möjligen fokusera på några långre pass.

Jag ska försöka att gå igenom förra loppet och fundera över vad jag kan förbättra. Eftersom jag kände mig något undertränad sist (och med Göteborgsvarvet inte ens en månad senare..) körde jag en springa-gå strategi. Den fungerade helt ok, även om det kan kännas dumt att stanna upp och gå emellanåt.
Det blir även intressant att sätta högkolhydratkosten på prov. Eftersom jag med all säkerhet kommer ta mer än två timmar(minst 2h30m) på mig kommer det troligen finnas behov av energipåfyllning. Många hävdar ju att man knappt ens behöver vätska på en halvmara eftersom det inte är 'så långt' . O andra sidan verkar det vara samma personer som klämmer de 21 kilometrarna på knappt en och en halv timme...

Funderar även på att testa gels under detta loppet. Jag har ett par Hammer gels (rekommenderade av  Alan som talar varmt om deras produkter ) som jag handlade hos Ultrazebbans Runners Gear.
Tänker att jag borde testköra ett par gånger för att se hur magen reagerar dock.

[caption id="attachment_2176" align="aligncenter" width="221" caption="Bild lånad från Runnersgear.se"][/caption]

En fråga till er rutinerade löpare, eller någon med kunskapen åtminstone, hur bör jag “testa” gelerna? Är det typ på tom mage precis innan passet eller tar det lång tid för energin att nå ut i systemet?

over'n'out!

3 kommentarer:

  1. Tomas Boremalm12 januari 2012 21:31

    Det kommer snabbt ut i kroppen. Jag skulle försöka efterlikna upplägget före ett lopp om jag skulle göra nått seriöst test. Dvs köra igång ett träningspass ungefär samma tid på dagen som loppet går och med samma mat, blir väl frukost, i magen som på tävlingsdagen.
    Sen är det bara att testa en gel mitt i passet och se ifall du skiter ner dig eller inte ;)
    Man(läs jag) brukar inte vara så sugen på att trycka i mig en äcklig gel när jag är helt tom och med 190 i puls men det går lättare om jag sköljer ner den med vatten. Ännu bättre att blanda ut den med vatten i en flaska.

    SvaraRadera
  2. Sweet! Tack för tipset Tomas. Klart man ska simulera tävlingssituationen, smart! :)

    SvaraRadera
  3. Klart du ska köra med Hammers gel! :)

    SvaraRadera