fredag 22 april 2011

Crapkeeper

Nu kommer inläggen tätt. Man får passa på när man är ledig :)

Suck. Jag gillar verkligen Runkeeper, I do. Men nu får det vara nog.
Jag vet inte om det är Runkeeper eller om det är någon inkompabilitet med min Androidlur men av någon anledning har den väldigt svårt att hitta GPS-satelliterna.
(har kollat, dubbelkollat att GPS:en är påslagen och även startat om telefonen...)


Fram till senaste versionen har man kunnat starta aktiveter innan satelliterna hittats och i i efterhand redigerat startpunkten. I senaste versionen kan man inte starta en aktivitet förrän GPS:en är igång. På min halvmilsrunda härom dagen hade den inte hittat satelliterna ens när rundan var över...

Detta i sig är ju inte så jäkla farligt. Genom att plotta in på kartan och ange tiden får man ju det man behöver (ja, inte km splitar då) men som jag nämnt tidigare har jag börjat tränat enligt spring-gå-spring metoden. Detta har underlättats av  runkeepers stöd för intervaller. Eftersom detta är min strategi inför kommande lopp får jag hitta en alternativ metod för att hålla tiden. Att titta på klockan håller inte.

Jag letade runt lite i Android Market och hittade My Interval Timer. Inte snygg, inte avancerad men klarar jobbet.

Man möts av första sidan där man ställer de två intervallerna man vill använda samt repetitioner. Man har möjlighet för "nedräkning" samt "cool down".

[caption id="attachment_1292" align="aligncenter" width="225" caption="My Interval Timer - Main"]My Interval Timer - Main[/caption]

 

De två intervallerna kan sedan ställas in enligt fasta värden, eller modifieras med + -.

[caption id="attachment_1291" align="aligncenter" width="225" caption="My Interval Timer - Intervaller"]My Interval Timer - Intervaller[/caption]

Detta programmet passar helt perfekt. Man får ljudsignaler som säger ifrån när det är dags att byta intervall (sjukt elektronisk stämma) men man kan även välja att vibratorn i telefonen säger till - mycket bra!

Eftersom runkeeper använder GPS:en så drar den mer batteri också vilket kan vara en nackdel vid längre lopp. Planen är nu att köra My Intervall Timer och Spotify (hålla tempot) för att tackla de kommande halvmarorna.

Glad påsk!