lördag 26 februari 2011

Good to be back

Äntligen. En lite runda utan smärta i varken smalben eller anklar!
Det har varit lite bloggtorka nu ett tag. Inte bara för att det har varit mycket på jobb men aven pga den uteblivna löpningen. Kan inte heller sticka under stol med att man känt sig lite smått värdelös när man ser alla andra ute som springer och själv får man ägna sig åt annan mindre kul träning. (bålstyrka et al.)

Jag har ju sedan innan jul haft ont i vänstra smalbenet. Jag har misstänkt både stressfraktur och benhinneproblem men inte orkat kolla upp det och få det röntgat. Kanske lite av rädslan att det skulle gömma sig en spricka där inne...
Nu har jag åtminstone bokat tid hos en kiropraktor som Rasmus rekommenderat. Jag tror nämligen att smärtan kan bero på att jag är sned i kroppen och därmed överbelastar vänstra sidan. Det är dessutom bara vänsterbenet som strular.
Jag kom även att tänka på vad en massör sa till mig för några år sedan, "du är lite sned. Du borde nog kolla upp det". Eftersom jag inte haft några speciella problem var det ju lätt att glömma bort men bara för några dagar slog det mig.
När jag ransakar mig själv kan jag även dra mig till minnes att jag vid längre turer, när jag tappar lite i formen svagt, ytterst svagt kan ana en lätt "haltning" på vänsterbenet.

Dagens lubb blev lite tvärtom min nya "plan".  Jag kände att jag fick prova något nytt och byta det eventuella slentrianlöpandet för att se om jag rent av tappat formen.
Luren fick åka med, Runkeeper loggandes och med, hör och häpna, musik i lurarna. Runkeeper var dessutom inställd på att var 5:e minut "berätta" hastighet och sträcka så att jag inte skenade iväg (om man kan kalla sub 6:30min/km det ;) )
Jag tog mina VFF Speed idag för att kunna urskilja eventuella meddelanden från smalbenet under turen. När det är kallt och fotsulorna får extrem feedback (kan tas för smärta av den ovane :D ) är det lätt att tappa fokus från andra kroppsdelar som ev. sänder signaler.

Om det nu är så att det är benhinnorna som strular brukar ju en förklaring vara overstride dvs. för lång steglängd. Att förhindra det är ju "bara" att ta kortare steg, vilket inte alltid kan vara så lätt. Musiken i lurarna var strategiskt utvald och ingår i min spotifylista döpt till Jogg 180 - 180 steg/minut.

Exempelmusik:

[caption id="attachment_1099" align="aligncenter" width="230" caption="180bpm"]180bpm[/caption]

Om jag kan tvinga mig till att följa takten till musiken är det väldigt svårt att ta för långa steg. Det kändes spontant att jag troligen tidigare har börjat hålla ett lägre stegtempo vilket kan ha påverkat min steglängd. Mitt fokus var också på att hålla ett ganska lågt tempo för att inte irritera vänsterbenet. (Detta är ganska svårt när man samtidigt ska hålla hög stegfrekvens kan jag meddela..)

Det gick oväntat bra för att inte varit ute på ett tag, här är summeringen:

2,40km

16:05min

Medelhastighet 6:42min per km.