tisdag 24 augusti 2010

Lugn vecka inför Trelleborgsloppet

Jag har märkt att det åtminstone för mig funkar bra med flera dagar vila innan jag ska springa lopp. Denna vecka blir det promenader och lite kettlebell och armhävningar.

Jag hade dessutom ett långpass i lördags som gick hårt åt mina sulor...

Har haft en del annat att pyssla med de senaste dagarna därav inga längre inlägg.

Jag skulle försöka mig på ett "hålla-igång-2h-i-lugnt-tempo" i lördags. Passet gick väl inte så bra som jag hoppats.

5min jogg, 2min gång var planen. Jag hade plottat ut en runda runt parken på ca. 2,1km för att simulera rundan i CPH 6h. Jag hoppade frukosten och hade med mig mineralvatten, maccadamianötter och ölkorv för att kunna äta lite samtidigt.
Det var fint väder så jag tänkte att om jag ändå skulle hålla på lite längre kunde jag ju bättra på min pb i barfotalöpning (längd). Detta var tyvärr inte det bästa tillfället då asfalten runt parken var något av det värsta jag träffat på hittills. Sliten och med ganska grova stenar i.
Efter ca. 4.5km blev det mer eller mindre outhärdligt att fortsätta. Huarachesen var packade och jag hade även tagit med tåsockor utifall att det skulle bli hårt. Vilket det blev..

Jag snörade på huarachesen och lunkade vidare. Tog några nötter vid varje varv och drack lite.
Efter knappt ett varv fick jag stanna och ta på mig tåsockorna i hopp om lindring men icke. Det sved satan under trampdynorna. Skulle jag ha nån chans att läka till Trelleborgsloppet veckan senare var det nog smartast att bege sig hemåt...

Allt som allt blev det nästan 80min håll i gång och sammanlagt ~8.6km - inte speciellt imponerande. Jag erkände nederlag och lunkade hem. Det var faktiskt lindrigare att springa än att gå i det stadiet sulorna var i.

Väl hemma såg jag vid sulinspektionen två småblåsor under vänsterfoten. Högran var helt "ok" även om jag dagarna innan ömsat av en större bit hud strax under stortån.

[caption id="attachment_616" align="aligncenter" width="300" caption="Ömsar skinn..."][/caption]

Ja, det gick lite sämre än väntat men om jag ska vara helt ärlig var det nog inte helt förgäves. Mitt längsta löppass innan detta var på ca. 70min, visserligen konstant löpning/jogg. Dagen/dagarna efter var jag riktigt stel i hela kroppen och fötterna ömma som tusan. Efter i lördags var kroppen mer eller mindre helt återställd dagen efter, bortsett från sulorna men dom tog endast en extra dag på sig.
Strategin med planerade promenader gav utdelning. Det går inte fort men belastar kroppen mindre.

På lördag är det som sagt Trelleborgsloppet (5km) och undertecknad planerar att springa även detta barfota. Med tanke på att jag nästan sprungit sträckan på riktig jäklig asfalt ser chanserna goda ut.