onsdag 11 augusti 2010

Armhävningar

Jag har aldrig gillat att träna.. Kan inte ens tänka tanken att besöka ett gym (även om jag kanske kommer göra det till vintern för att hålla kondisen...återkommer i frågan..).
Vad gäller vanliga "hemmaövningar"; armhävningar och sit-ups har jag försökt några gånger utan att riktigt komma igång. Mina handleder, framförallt min vänstra har efter år av datorknappande blivit svaga och förslappade.

När jag började springa började jag även, lite parallellt försöka mig på just armhävningar. Jag minns mitt första försök som blev en halv ungefär.. På väg ner blev det en krash och handleden gav med sig direkt (dessutom hade jag inte riktigt musklerna att häva mig upp heller..).
Det blev försök med knäna i backen för att avlasta men det gick inget vidare :(
Jag lade ner idén ett tag men återkom när jag fick syn på sådana där "handtag" på Stadium:


Tack vare dessa kunde jag åtminstone klara av att göra ett par häv utan att handlederna kreverade..
Jag fortsatte att göra armhävningar på knä och det gick framåt. Jag provade då och då med att göra dom utan handtagen men handlederna (speciellt den vänstra) ville inte riktigt vara med.

Eftersom handlederna inte blev bättre googlade jag efter handledsstärkande övningar.
Jag hittade en sida där man föreslog stretchövningar för händer och handleder... Tyvärr hittar jag inte sidan men övningarna jag gör är följande:

*Med fingertopparna mot varandra pressa ihop händerna och tryck ut fingrarna.

*Håll ihop händerna (handflatorna ihop fingrarna utsträckta) och pressa ner. Gör sedan samma sak fast låt fingrarna peka rakt fram och pressa mot dig.

*Håll ihop händerna som i förra övningen och pressa bak fingrarna på motsatt hand om vartannat.

Jag hade föga förhoppningar om att detta skulle hjälpa eftersom jag trodde jag behövde mer styrka i handlederna. Det visade sig dock att smärtan kom av att de var för stela...
Redan efter en vecka (gjorde övningarna en-två ggr per dag) kunde jag göra armhävningar på knäna utan att få ont. Efter ytterligare någon vecka kunde jag göra riktigt armhävningar utan att ha ont! Givetvis inte fler än ett par stycken. Det kändes även att jag blev trött i handlederna men smärtan uteblev.

Ni som följer mig på twitter eller läser min träningskalender på funbeat ser att jag börjat ett nytt projekt, kunna göra 100 armhävningar.

Jag blev inspirerad när jag läste i badgears blogg om hans väg till 100 armhävningar. Att göra hundra armhävningar låter helt sjukt omöjligt tänkte jag men efter att ha kolla sidan http://hundredpushups.com/ (och även såg att där fanns en iPhone app) Så drog jag igång! Efter att ha kört några veckor klarade jag igår 81 stycken (uppdelat i 16,17,14,14,20ggr med vila emellan).

Dagens fråga: Vad kör du för träning förutom löpningen?