onsdag 30 juni 2010

Barefoot Running



..Heter boken som jag precis blivit klar med. Skriven av Michael Sandler som tack vare en olycka började träna upp kroppen genom att springa barfota. Flera läkare hade sagt att han aldrig skulle kunna springa utan smärta men tack vare envishet och genom att lyssna på kroppen (och genom att träna barfota givetvis ;) ) är han nu i bättre form än vad någon någonsin skulle kunnat hoppas på.

Michael råkade ut för en inlines-olycka som slutade med titanprotes i benet och en längdskillnad på över en cm mellan benen... (så dom flesta ligger i lä vad gäller utgångsläge..)

Boken behandlar det mesta man kan tänka sig vad gäller att börja springa barfota. Michael tar upp träning, hur man vänjer fotsulorna vid varmt/kallt men även tips på kost och fördelar för småbarn och pensionärer av att gå/springa/leka barfota.

Även om man läst det mesta på nätet och i olika forum känns boken som ett bra komplement för alla som är intresserade av barfotalöpning. Det finns även ett par bilder i boken som t.ex. illustrerar olika övningar och stretchmoment.

Michael tar med jämna mellanrum upp lite olika anektdoter i boken om saker han upplevt och vad som händer om man försöker pressa sig mer än vad kroppen tillåter.

Det jag tog till mig (latmask som jag innerst inne är ;) ) var att verkligen lyssna på kroppen och inte fokusera allt för mycket på träningschema eller mål. Självklart är det inte fel att lägga upp ett träningschema eller ha mål som att klara xx mil varje vecka men vad hjälper det om man blir skadad?
Det är ok att ta en extra dag(ar) vila om kroppen/humöret inte är på topp!
(jaja, jag vet, träning kan få en att må bättre om man är lite hängig men ni fattar vad jag menar!)

Just Michaels resonemang med träning, lust och att inte ha allt för fasta mål fick mig att bli riktigt inspirerad!

Som sagt, jag rekommenderar boken åt alla som är intresserade av att börja springa barfota eller till er som redan springer och vill grotta ner er lite till!